Wybór podręcznika to nie lada wyzwanie

Wraz z końcem roku szkolnego nauczycieli czeka wybór podręczników, z których będą pracowali w kolejnym roku szkolnym. Dawniej książki do nauki nie zmieniały się tak często. W efekcie uczniowie mogli kupować podręczniki od starszych kolegów lub dziedziczyli je po rodzeństwie. Pedagodzy byli natomiast zwolnienia z podejmowania decyzji. Te czasy wydają się jednak zamierzchłą przeszłością. Obecnie na rynku jest co najmniej kilka dobrych podręczników do każdego przedmiotu. Pozornie są podobne, ale po dokładniejszym poznaniu prezentują się zgoła odmiennie. Zatem jak wybrać podręczniki?

Wszystko na barkach nauczyciela?

Niekoniecznie, wszak do dyskusji na temat podręczników może zaprosić innych zaangażowanych w proces szeroko rozumianej edukacji. O zdanie warto zapytać:

  • uczniów, ich spostrzeżenia bywają naprawdę zaskakujące,
  • rodziców, to oni odrabiają prace domowe z dziećmi, wielu na pewno będzie miało jakieś wnioski czy sugestie,
  • innych nauczycieli, nie tylko z własnej szkoły, szczególnie cenne wydają się rady od pedagogów z wieloletnim doświadczeniem.

Ostateczną decyzję, jakie podręczniki wybrać, podejmuje nauczyciel. Niektórzy zalecają dzieciom wybrany tytuł, ale w swojej codziennej pracy posiłkują się materiałem z kilku książek. Dzięki temu mają dostęp nie tylko do dodatkowych informacji, ale także testów, podsumowań czy materiałów źródłowych.

Podręcznik podręcznikowi nierówny


Co do zasady materiał w podręcznikach powinien się pokrywać. W końcu wszystkich autorów i wydawców obowiązuje ta sama podstawa programowa. Tyle teorii, w praktyce bywa z tym bardzo różnie. Poszczególne podręczniki wybranym zagadnieniom mogą poświęcać więcej miejsce, inne traktując po macoszemu. Nauczyciel powinien mieć to na uwadze. Choć praktyka zawodowa wielu pedagogów i tak podpowiada, że na lekcji warto czerpać z różnych źródeł. W ten sposób wiele rzeczy da się doprecyzować czy wyjaśnić w sposób bardziej przystępny. Wybór podręcznika jest zatem ważny, wyznacza ramy nauczania, ale nie ogranicza pracy nauczyciela w przyszłości. Ludzie wykonujący swoją pracę z pasją i tak chętnie czerpią informacje z różnych miejsc. Nie mówiąc już o tym, że ich wiedza w danej dziedzinie i tak daleko wykracza poza wiadomości zawarte w książkach do nauczania kolejnych roczników. Przekazując ją uczniom, nie trzeba się obawiać, że autor podręcznika nie opisał danego tematu wystarczająco dokładnie. Lekcja jest po to, by przekazać dzieciom i młodzieży wiele wartościowych informacji, często są to ciekawostki.

School obraz autorstwa freepik - www.freepik.com